FFHOLM | KITARAT | SÄHKÖBASSO | KANTELEET | JOUHIKOT
TYÖKALUT | PIIRUSTUKSET | KITARAKAAPPI | KOKEILUJA


EXPLORER 2012

Rakennuspäiväkirja


  • Suunnittelu
  • Hankinnat
  • Rungon kokoaminen
  • Karkea muotoilu
  • Reunalistat
  • Jyrsinnät
  • Tallan asennus
  • Kaulan kokoaminen
  • Lavan muotoilu
  • Otelautamerkit
  • Otelauta
  • Kaulaliitos
  • Otelautanauhat
  • Kaulan muotoilu
  • Viimeistelytöitä
  • Pintakäsittely
  • Kitaralaukku





  • REUNALISTAT 11.1.2014
    Kupukantisissa kitaroissa reunalistojen urat kannattaa jyrsiä ennen kannen pyöristystä. Jyrsintään käytetään alapäästälaakeroitua listaterää, jonka ulottuma on yleensä 1,5...3,0mm. Ulottumaa pystyy säätämään erikokoisilla laakereilla. Tämän lisäksi pyöristin kulmaterällä reunalistojen rungon kulman yläpuolelta listojen liimauksen helpottamiseksi.


    KUVA 1: Mikrofonien ontelot ja reunalistan urat jyrsitty

    Erityisesti rungon ulokkeita jyrsittäessä on oltava erityisen varovainen, sillä vähäinen tukipinta-ala kaataa jyrsimen helposti ja saa terän nappaamaan mukaansa ylimääräistä puuta.


    KUVA 2: Reunalistan liimausta

    Reunalistojen liimaus on varmaankin kaikista stressaavin homma kitaran rakentamisessa. Muoviset reunalistat liimataan asetonista ja reunalistojen kappaleista sekoitetulla pastalla tai pikaliimalla. Asetoniseoksessa on hyötynä rakojen tiivistyminen huomaamattomiksi. Terävien kulmien kohdalla lista täytyy katkaista ja tehdä jokainen sivu erillisestä kappaleesta. Mikäli kulma on sen sijaan pyöristetty voi muovilistan taivuttaa pienenkin säteen ympäri kuumentamalla sitä samalla kuumailmapuhaltimella. Vaikeinta hommasta tekee pitävän liimauksen levittäminen silloin, kun käytetään kahta päällekkäistä listaa.

    Tarkoituksena oli tehdä n. 3mm paksu ja 7mm korkea kermanvärinen reunalista kiertämään koko bodyä. Puolentoistametrin pituiset listankappaleet jäivät hieman lyhyiksi, jolloin niihin piti limittää jatkos. Muovisten reunalistojen jatkaminen onnistuu kuitenkin huomaamattomasti, kun jatkoksen listat limittää terävässä toistensa päälle ja juottaa liitoksen asetoniseoksella.

    Aloitin työt karhentamalla muovilistat hiomapaperilla ja teippaamalla runkoon kaksi pitkää listaa päällekkäin sopivalle kohdalle. Liimauksen voi aloittaa esimerkikiksi kaulataskun toiselta puolelta, mutta itse suosin aloittamista rungon alapäästä, jolloin työn alla on kaksi liimattavaa päätä. Aluksi levitin liimaa pienellä sudilla sisemmän listan molemmin puolin, jonka jälkeen painoin ja teippasin ulomman listan tiukasti runkoa vasten. Tavoitteena oli lutrata liiman kanssa niin, että sitä pursuisi kaikista saumoista. Vaikeinta oli liiman levittäminen aivan viimeksi liimatun kohdan viereen, sillä listaa joutuu samalla levittämään irti rungosta.


    KUVA 3: Reunalista liimattu

    Liimatun reunalistan yläreuna voidaan siistiä tasoittaa jyrsimellä. Reunoille pursunneet kuivuneet massat poistetaan siklillä tai hiomapaperilla.

    Kulmien taivutuksista ei tullut aivan niin siistejä kuin olisi toivonut. Liitos on kyllä tiivis ja pitävä, mutta taipuessaan lista veti itsensä hieman koveraksi. Myöhemmin kulmat piti jioa uudelleen tasaisiksi, mutta onneksi paksussa reunalistassa oli paljon varaa siihen.

    Henkilökohtaisesti pidän muovisia reunalistoja ongelmallisina hieman epätasaisen liimauksen takia. Asetonin haihtuessa listat vetävät itseään kasaan ja saattavat muodostaa pieniä hiushalkeamia reunoille. Esimerkiksi kaulataskua jyrsittäessä listat irtoavat helposti. Toisaalta repsottaviin kohtiin on helppo lisätä massaa tai epoksia injektioruiskulla.

    Pidän enemmän puulistoista niin näyttävyyden kuin asentamisenkin takia. Niitä on tosin vaikeampi taivuttaa ja liimata tiiviisti runkoon, mutta liiman kuivuttua lista pysyy varmasti paikoillaan. Puulistoissa vaikeita kohtia ovat tiukat kaarteet. Kulmiin joutuu melkeimpä leikkaamaan erilliset kulmakappaleet, kun puulistan taivuttaminen ei onnistu. Silti jatkossa aion palata esimerkiksi kataja- tai pihjalalistojen käyttöön.


    KUVA 4: Osa reunalistasta on liimattava uudelleen


    KUVA 1.


    KUVA 2.


    KUVA 3.


    KUVA 4.






    JYRSINNÄT 11.1.2014
    Kitaran rakennus sisältää paljon töitä, joissa jyrsin lähentelee välttämättömyyttä, mm. kaulataskun siistin ja tiiviin leikkauksen saavuttaminen on erittäin hankalaa muilla työtekniikoilla. Monipuolisuudestaan huolimatta jyrsimen huolimaton käyttö aiheuttaa luultavasti eniten yllätyttäviä vaurioita ja korjaustöitä. Jyrsittäessä puuta edetään aina syitä pitkin myötäkarvaan eli "alamäkeen" puun repeilyjen välttämiseksi. Terät eivät saa olla tylsiä ja ennen jyrsintää on suurin osa leikattavasta alueesta poistettava esimerkiksi sahaamalla tai poraamalla.


    KUVA 5: Humbuckereiden jyrsinnät

    Mikrofonien ontelot jyrsittiin niitä varten rakennetulla sabluunalla. Ennen jyrsintää poistettiin onteloista mahdollisimman paljon puuta esiporaamalla.


    KUVA 6: 3-vaihekytkimen ontelo esiporattu

    Halusin sijoittaa mikrofonikytkimen sarveen erilleen muista säätimistä. Homma alkoi poraamalla ensin kannen puolelta ohjurireikä rungon läpi. Sen jälkeen takapuolelta porattiin halkaisijoiltaan 30mm ja 35mm merkit ohjurireiän ympärille ja lopuksi 20mm avarrusreikä määräsyvyyteensä. Lehtisahalla muotoillun sabluunan avulla avarrusreikä laajennettiin kytkimelle sopivaksi.


    KUVA 7: Jyrsitty ontelo

    Jyrsittyä onteloa kasvatettiin rungon sisällä entisestään levelällä urajyrsimellä.


    KUVA 8: Kytkimen sovittamista

    Lopuksi ontelon päälle porattiin 5mm syvennys kansiluukkua (halk. 35mm) varten.


    KUVA 9: Esiporatun elektroniikkaontelon jyrsimistä

    Elektroniikka ontelon jyrsiminen sujui samoilla periaatteilla sabluunaa apuna käyttäen. Ontelo kohdistettiin paikoilleen kannen läpi poratuilla säätövastusten rei'illä. Jyrsimen työtä helpotettiin poraamalla suurin osa puusta pois etukäteen.


    KUVA 10: Elektroniikkaontelo jyrsittynä

    Ontelo ei kuitenkaan ollut vielä tällä valmis vaan säätövastusten asennusreiät piti avartaa sopivan kokoisiksi.


    KUVA 11: Säätövastusten upotuksen kannen puolella

    Kannen puolelle poratiin pylväsporakeneeseen kiinnitetyllä pyöreällä jyrsinterällä koverat upotukset säätövastusten reikien ympärille. Upotusten tarkoituksena on kupukantisissa soittimissa tasata reiän ympäristö ja lisätä kansipuun paksuutta ontelon kohdalla. Toisin sanoen elektroniikan onteloa ei tarvitse jyrsiä niin syväksi, tulee vähän vastaan kannen puolelta.


    KUVA 12: Luukun upotuksen jyrsintä

    Elektroniikkaontelon kohdalle piti vielä jyrsiä kansiluukun upotus. Jos käytössä ei ole lyhyttä kopioterää on homma joidettava tavallisella tasapaksulla terällä. Tämä johtaa sabluunan korottamiseen ja pienimuotoiseen Kuvan 10. osoittamaan kikkailuun.


    KUVA 5.


    KUVA 6.


    KUVA 7.


    KUVA 8.


    KUVA 9.


    KUVA 10.


    KUVA 11.


    KUVA 12.






    TALLAN ASENNUS 11.1.2014
    Kiinteät Tune-o-matic -tallat ovat erittäin helppoja asentaa, sillä työstä selviää yleensä pelkkällä porakeneen käyttöllä. Oleellisinta on sijoittaa talla siten, että ohuimman kielen pituus kielisillasta otelaudan 12. nauhalle mitattuna on sama kuin 12. nauhan etäisyys satulan teoreettiseen sijaintiin. Paksummat kielet joudutaan säätämään oikean vireen takia pidemmiksi, joten talla menee automaattisesti oikealle kohdalleen, kun mittaa sen paikan edellä esitetyllä tavalla.


    KUVA 13: Suunnitelmatarra liimattuna kanteen

    Tallareikien poraus on helppo homma, kun tulostaa suunnitelmapiirustuksen tarra-arkille ja liimaa sen tarkasti runkoon.


    KUVA 14: Tallan asennusreiät porattuna

    Tune-o-matic -tyylisen tallan nastat saa helposti asennettua pystyruoraan painamalla ne paikoilleen pylväsporakeneen istukalla. Irrottaminen onkin jo sitten vaikeampi homma, jota suorittaessa tukijalat rikkoutuvat helposti, mutta internetistä löytyy tähänkin paljon kikkoja.


    KUVA 15: Tallanastojen koeupotus

    Ennen tallan asennusta testasin vielä nastojen upottamista koekappaleeseen. Testaus kannattaa suorittaa ennen reikien poraamista runkoon, sillä liian väljät reiät valmiissa kappaleessa tuottavat suurta ärtymystä.


    KUVA 13.


    KUVA 14.


    KUVA 15.





    PÄIVITYKSET (FIN)
    Pientä kasvojen kohottamista 25/9/24
    Taideaiheet päivitetty 15/4/18
    Rakennusinsinöörien salatieteet päivitetty 15/4/18
    Kaksoiskielinen sähkökannel 7/1/18
    UPDATES (EN)
    Aurora Borealis in a vodka bottle 9/11/14
    Chili-terror: Pain in the arse 17/8/14


    Fager-Fagerholm Prod since 2011